שם הקורס: שימוש באמצעי בידור-חינוך לצורך העברת מסרים בריאותיים

מרצה: פרופ' ענת גסר-אדלסבורג

מספר קורס: 286.4376

 

 

בידור-חינוך (Edutainment) היא אסטרטגיה תקשורתית לשינוי חברתי. הנחת היסוד הבסיסית של גישת הבידור-חינוך היא שמסרים בריאותיים וחינוכיים המועברים באופן בידורי או דרמטי הינם בעלי סבירות הצלחה רבה יותר מאשר צורות אחרות של העברת מסרים, בייחוד כאשר מדובר בקהלים שלא קל למשוך את תשומת לבם לנושא.

גישת הבידור-חינוך מניחה שבאמצעות פעילות הנחשבת לבידורית ניתן להעלות מודעות, פתיחות וקשב למסרים בריאותיים וחברתיים כגון: עישון, אלכוהול, מיניות, מניעת מחלות, הפרעות אכילה, סטיגמה הקשורה למחלות מסוימות ועוד, שקהלי היעד אינם ששים לשמוע עליהם בהרצאות פרונטאליות או באמצעות תשדירים סטנדרטיים. הנחה נוספת היא שחשיפה לתכנית דרמה או בידור בנושאים של מניעת סיכונים, יכולה לאפשר לימוד חווייתי והתנסות רגשית כחלק מחווית הצפייה. הנחה נוספת היא שהצפייה בתכנית הבידורית-דרמטית יכולה לשמש אמצעי עזר לדיון מעמיק ורב-צדדי שניתן באמצעותו להעלות דילמות וסוגיות מורכבות הקשורות בנושא, וכך להשפיע בצורה משמעותית על עמדות והתנהגות של קהלי היעד.

בידור-חינוך נעשה דרך כל ערוצי התקשורת והבידור האפשריים שכוללים מוסיקת פופ, תכניות דרמה וקומדיה

בטלוויזיה וברדיו, בהם גם אופרות סבון וטלנובלות, תכניות אירוח, שעשועונים, חוברות קומיקס, הצגות תיאטרון, אינטרנט ועוד.

אסטרטגיית הבידור-חינוך מבוססת על ההכרה שהתוכניות והמסרים האפקטיביים ביותר הינם בעלי צורה, תוכן, צביון ומאפיינים ייחודיים הניתנים לניתוח, הבנה ואדפטציה.