מינהל מערכות בריאות קורסי בחירה מגמה

מינהל מערכות בריאות קורסי בחירה מגמה

  • שם הקורס: אוכלוסיות מיוחדות: בריאות הצבא והאוכלוסייה הערבית

    מרצה: ד"ר סלמאן זרקא

    מספר קורס: 286.4540

    הקורס ינתן במסגרת של הרצאות פרונטליות כאשר חלק מההרצאות ינתנו ע"י המרצים וחלק אחר יינתן ע"י הסטודנטים כחלק מהמטלה של הקורס.

    מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לתחומים ייחודיים בבריאות הציבור בישראל. הקורס עוסק בשתי אוכלוסיות ייחודיות במדינת ישראל, האחת היא חיילי צה"ל והשנייה היא האוכלוסייה הערבית.

     

     

  • שם הקורס: אינפורמטיקה רפואית

    מרצה: ד"ר ירון דנקמפ

    מספר קורס: 286.4437

    תחום האינפורמטיקה הרפואית מתפתח בקצב מהיר בשנים האחרונות.התחום עוסק באחסון, אחזור, שיתוף, ושימוש אופטימלי בנתונים, מידע וידע רפואיים לפתרון בעיות ולתמיכה בקבלת החלטות ניהוליות וקליניות בארגוני הבריאות. 'התחום משלב ידע ממספר מקצועות: רפואה וביולוגיה, מערכות מידע, מחשבים, כלכלה ניהול וקבלת החלטות,סטטיסטיקה ואפידמיולוגיה ועוד.

    מטרות הקורס: 

     הכרה והבנה של מכלול נושאים הנוגעים לתחום בכלל, ובהיבטים של איכות, בטיחות ויעילות תהליכים קליניים וניהוליים במערכת הבריאות בפרט.הקניית תובנות וכלים לפיתוח ושימוש מושכל במערכות מידע רפואיות ולמחקר בתחום. 

     

  • שם הקורס: אתיקה ומשפט בבריאות

    מרצה: ד"ר מאיה פלד רז

    מספר קורס: 286.4438

     

    מטרת הקורס לאפשר היכרות עם תיאוריות יסוד בתחום האתיקה ועקרונות יסוד מקובלים באתיקה הרפואית, כמו גם עם עקרונות המשפט בישראל ועיקרי חקיקת הבריאות בה. במהלך הקורס יופגשו הסטודנטים עם קודים אתיים ומקורות משפטיים מרכזיים בתחום המשפט הרפואי בישראל, יידונו החוקים הרלוונטיים השונים, כמו גם פסיקה מרכזית, הכל תוך בחינה ביקורתית של הממשק בין מערכת המשפט ומערכת הבריאות.

  • שם הקורס: אתיקה ומשפט במחקר בבנ"א - GCP

    שמות המרצים: עו"ד רוניה רובינשטיין, פרופ' גיא אנוש, ד"ר עו"ד מאיה פלד רז

    מספר הקורס: 290.4077 (נלמד במסגרת החוג לסיעוד). להרשמה לקורס - נא לפנות למזכירות ביה"ס

    פורמט הקורס: מקוון א-סינכרוני, למעט מפגש פרונטאלי בן שעתיים בסוף הסמסטר.

    מועדי הקורס: חומרי הקורס יעלו למודל כל יום רביעי עד שעה 10:00 בבוקר. שיעור פרונטאלי יתקיים ביום שישי ה- 7/1/22, בשעה 8:30.

    תיאור הקורס:

    מחקר בבני אדם הינו לב ליבה של הקידמה המדעית והתפתחות הטכנולוגיות הרפואיות המסחריות. בלעדיו היו הרפואה, מדעי הבריאות והמדע בכלל קופאים על שמריהם, ובריאות כלל הציבור היתה ניזוקה קשות. עם זאת, ההיסטוריה של המחקר בבני אדם – הרפואי בעיקר  אך לא בלבד – מעידה על כפל נאמנות אינהרנטי, הטמון בכל סיטואציה של מחקר בבני אדם, ועל סכנות העולות מכפל נאמנות זה לזכויותיהם של הפרטים המשתתפים במחקר ולאפשרות להסתמך על תוצאותיו.

    נוכח מקרים רבים של תקלות ופגיעה בזכויותיהם של הפרטים המשתתפים, גובשה אמנת הלסינקי בדבר ההיבטים האתיים של ניסויים בבני אדם וגובש סטנדרט בינלאומי הנקרא Good Clinical Practice וכן מסגרת רגולטורית שמטרתה להבטיח את רווחתם, בטיחותם וזכויותיהם של המשתתפים במחקר, וכן להבטיח התנהלות מדעית תקינה ואמינה.

    במסגרת קורס זה יידון המתח בין אינטרס קידומו של המחקר וקידום בריאות הציבור לבין אינטרס ההגנה על הנחקרים, ויבחנו בעין ביקורתית ההסדרים המשפטיים, לרבות GCP,  והקודים האתיים, אשר באו לעולם במטרה ליישב מתח זה.

    מטרות הקורס:

    • להקנות ידע וכלים לניהול וביצוע מחקרים רפואיים בבני אדם;
    • הכרות עם פרוצדורות, חוקים, מוסדות – לאומיים ובינלאומיים, ובפרט נוהל משרד הבריאות ו- ICH-GCP;
    • היכרות עם מנגנוני הפיקוח והבקרה שפועלים בישראל ובעולם;
    • חשיפת הסטודנטים למורכבות האתית של מחקר בבני אדם במכלול התחומים;
    • מתן כלים לזיהוי בעיות אתיות במחקר ולהבניית פתרונות למורכבות אתיות במחקרים בבני אדם.

    בסופו של קורס זה יזכו המשתתפים בתעודתGCP.

    הרכב הציון: 100% מבחן מסכם.

    דרישות הקורס: הגשת משימות ביניים במועד, נוכחות במפגש הפרונטלי האחרון, מבחן (פרונטלי בכפוף למגבלות הקורונה).

  • שם הקורס: השמנה כסוגיה בבריאות הציבור

    מרצה: ד"ר רוני אלרן-ברק

    מספר קורס: 286.4829

    נערוך הכרות עם הספרות העדכנית בתחום של השמנה. נסקור את האפידמיולוגיה הכלל עולמית של מגפת ההשמנה. נבין את הגורמים למגפה זו. ננסה לבדוק האם קיימות שיטות טיפול/מניעה יעילות להשמנה. נשאל את עצמנו האם השמנה היא כן או לא מחלה.

  • שם הקורס:חדשנות טכנולוגית ברפואה

    שם המרצה: ד"ר שמואל קלנג

    מספר הקורס: 286.4665 

    תיאור הקורס:

    הקורס יעסוק בנושאים הבאים:  1. סוגי התרופות הביולוגיות  2. רגולציה של תרופות ביולוגיות 3. אימונותרפיה - הגדרה ומנגנוני פעולה 4. סוגי אימונותרפיה 5. שימושים ברפואה של תרופות ביולוגיות במחלות השונות 6. סרטן ואימונוטרפיה (תרופות +CAR-T) 7. דיאגנוסטיקה של בדיקות לסרטן- רגישות , ספציפיות, PPV, פרדיקציה פרוגנוסטיקה. 8. ביופסיות נוזליות 9. תרגיל סיכום/ סדנה/הרצאה של הסטודנטים בכיתה.

  • שם הקורס: יזמות עסקית בביו-רפואה

    מרצה: פרופ' מאיר פוגטש

    מספר קורס: 286.4420

     

    בשנים האחרונות הפכו תחומי הפרמצבטיקה והביוטכנולוגיה לאטרקטיביים במיוחד לעולם היזמות עסקית. הפוטנציאל הכלכלי האדיר, הטמון ביכולת לפתח טכנולוגיות וטיפולים חדשניים, הביא עימו גם דרישה מוגברת להתמחות עסקית בייזום, בניהול ובניצול של עסקים בתחומים אלה. בנוסף לדרישות והמרכיבים הבסיסיים בתחום היזמות עסקית, הרי שיזמות בתחומי הפרמצבטיקה והביורפואה חשופה לסדרה של אתגרים נוספים, בין השאר עקב רמת הסיכון הגבוהה, משך הזמן הניכר והמשאבים האדירים הנדרשים לפיתוח טכנולוגיות ומוצרים ביורפואיים. הקורס יעסוק בנושאים תיאורטיים ומעשיים בתחום הייזמות העסקית הביורפואית, לרבות, שלב ה-סטארט-אפ, מודלים עסקיים של מחקר ופיתוח, הכנת תוכניות עסקיות בתחום הביו רפואי, לרבות בתחום התרופות והמכשור, טכניקות לגיוס הון, וניצול זכויות קניין רוחני. הקורס שם דגש רב על יזמות ביורפואית ברמה המעשית ובמהלכו יידרשו התלמידים לפרויקט אישי, המתבסס על מרכיבים שונים בהקמת מיזם ביורפואי.הקורס מתאים לכל מי שמעוניין לפנות לעולם היזמות בביו-רפואה או שעשוי להיחשף אליו במסגרת תפקידו.

  • שם הקורס: יסודות הניהול – מבוא, תאוריה ודילמות במערכת הבריאות

    מרצה: פרופ' מאיר פוגטש

    מספר קורס: 286.4422

    תחום הניהול כמקצוע הולך וצובר תאוצה במהלך העשורים האחרונים. בארגונים רבים קיימת הבנה כי איכות ומקצועיות הניהול מהווה גורם מרכזי בהצלחתו או בכשלונו של הארגון. גם בעולם הבריאות, במיוחד לאור מגפת הקורונה, לימוד תחום הניהול כמקצוע ויישומו בשטח, הופכת להיות נדבך מרכזי באופן שבו ארגוני בריאות פועלים עלמנת ליישם את יעדייהם.

    באותה נשימה, יש גם להבין שתחום הניהול אינו "מדע" אלא יותר בבחינת ארגז כלים נרכש של מודלים, תהליכים, מצבים, ושיטות, אשר עשויים לסייע רבות למנהלים בארגון. על כן יש טעם בסקירת רוחבית של עולם הניהול על-מנת לאפשר לתלמידי מגמת ניהול מערכות בריאות להחשף למושגים שונים ולדון בהם במהלך הקורס.

     

  • הקורס: מדיניות בריאות הציבור

    מרצה: פרופ' שמואל רשפון

    מספר קורס: 286.4260

     

    הכרת התהליכים של ייזום מדיניות בריאות הציבור, תכנונה, יישומה והערכתה. ניתוח סוגיות בבריאות הציבור תוך שימוש במודל האינטראקטיבי של מדיניות חברתית ובמודל מחזור מדיניות הבריאות. קבלת החלטות מדיניות בריאות הציבור ברמה העולמית, הלאומית, המחוזית והמקומית. ניתן דגש על היבטים חוקיים של מדיניות בריאות. היכרות עם ההתמודדות עם סוגיות מרכזיות של בריאות הציבור בישראל: ניטור מחלות מדבקות, מניעת שפעת, שחפת ואיידס, מניעת העברת מחלות מדבקות בין מדינות, שמירה על איכות המזון ובטיחותו, בריאות הנפש, רפואה מונעת לאם ולילד ושירותי הבריאות לתלמידי בתי הספר.

  • שם הקורס: מדיניות בריאות עירונית

    מרצה:ד"ר מיקה מורן

    מספר קורס: 286.4178

    ערים בריאות מלבד היותן נטולות מזהמים, הן אלו שבהן א/נשים וקהילות יכולות/ים לנהל אורח חיים בריא ופעיל. בעשורים האחרונים, עם העלייה בעיור הגלובאלי, מדיניות בריאות עירונית (Urban Health Policy) צמחה כתת-תחום בבריאות הציבור אשר עוסק במגוון גורמים חברתיים וסביבתיים תומכים בבריאות, כגון: הון חברתי, סביבות מזון בריא, נגישות לשירותי בריאות, בטיחות בדרכים, ביטחון אישי, והליכתיוּת (walkability) המתבטאת ברמות גבוהות של צפיפות מגורים, קישוריות רחובות ועירוב שימושי קרקע. הקורס יספק לסטודנטיות/ים מבוא והכרות ראשונית עם התחום של בריאות עירונית מנקודת מבט רב-תחומית. יוצגו תיאוריות ומודלים המקשרים בין תכנון עירוני לבריאות הציבור; תיערך סקירה מקיפה של אתגרים והזדמנויות ביצירה ובתחזוקה של ערים בריאות; ותיערך סקירה של גישות מחקריות בתחום. 

     

  • שם הקורס: מדיניות עיר בריאה לכל: אתגרים והזדמנויות

    מרצה:ד"ר מיקה מורן

    מספר קורס: 286.4175

    ערים בריאות מספקות הזדמנויות לאורח חיים בריא לכולם/ן, ובייחוד עבור אוכלוסיות שאין להן גישה למקורות אחרים לקידום בריאות, אולם השפעת הסביבה על הבריאות משתנה במעגל החיים כמו גם בקרב קבוצות אוכלוסיה שונות. קורס זה מספק סקירה מעמיקה של של מחקרים מבוססי-ראיות (evidence-based research) ואמצעי מדיניות המבוססים על נוהג מיטבי (best practice policies) ליצירת ערים בריאות עבור אוכלוסיות שונות הנבדלות לפי גיל, מין ומאפיינים דמוגרפיים שונים. דגש מיוחד יינתן להליכתיות ולתחבורה פעילה. כמו כן, הקורס סוקר אתה הפוטנציאל של מדיניות עיר בריאה כאסטרטגיה לצמצום פערים בבריאות (The equigenesis hypothesis). 

  • שם הקורס: מערכות בריאות בעולם 

    מרצה: פרופ' אביעד טור-סיני

    מספר קורס: 286.4405

    הקורס נועד להקנות לסטודנטים הבנה בסיסית בתפקידי מערכת הבריאות, מרכיביה המרכזיים ויחסי הגומלין בין בעלי העניין במערכת, תוך השוואה בין מערכות בריאות בעולם. במסגרת הקורס יבחנו המרכיבים העיקריים המנחים את המדינות השונות בניהול מערכות בריאות, בדגש על הצגת מודלים שונים לארגון שירותי הבריאות ומימונם, קבלת החלטות במערכות הבריאות השונות, ואתגרי מקצועות הבריאות במערכות הבריאות השונות. מערכת הבריאות הישראלית אשר נלמדה בקורס קודם תשמש כנקודת ייחוס. יסקרו האתגרים המרכזיים העומדים בפני מערכות הבריאות השנים האחרונות ובעתיד לבוא, והרפורמות והשינויים הארגוניים בשירותי הבריאות במערכות הבריאות בהשוואה בינלאומית.

  • שם הקורס: מרחבי בריאות ב(שוליים)

    שם המרצה: ד"ר חדוה אייל

    מספר הקורס: 286.4663

    תיאור הקורס: מהו הקשר בין חולי ומצוקה למעמד, אתניות, וגזע? כיצד מנוהלים מרחבי בריאות בשוליים החברתיים והגאוגרפיים בישראל? בקורס זה נתבונן במרחבי בריאות בשוליי ומחוץ לממסד הרפואי. במהלך הקורס נדון באופנים בהם המיקומים בשוליים מעצבים מרחבים טיפוליים חדשים והגדרות חדשות של מעמד, זכויות וסיוע הומניטרי, תוך שימוש בדוגמאות שבמרכזן אוכלוסיות המוגדרות בשולי החברה או קבוצות מודרות. ונתבונן באופנים שבהם מרחבים אלו משפיעים על הצוותים המטפלים והקהילות מקבלות השירות.

  • שם הקורס: ניהול פיננסי

    מרצה: פרופ' אביעד טור-סיני

    מספר קורס: 286.4445

    מטרות הקורס:

    בעשורים האחרונים הולך וגובר הצורך של העוסקים במלאכת הניהול במערכת הבריאות להכיר מושגים בסיסיים בתורת המימון, ניתוחי השקעות ולפרש מידע פיננסי חשבונאי, בדגש על הכרת דוחות כספיים. במסגרת הקורס תערך חשיפה של הנושאים העיקריים בדוחות הכספיים של חברות וארגונים במערכות הבריאות, וייבחנו שורת היבטי ניהול ותפעול הקשורים לדרך התמודדות דרגי הניהול בבתי החולים או קופות החולים עם סוגיות בנושאי תמחור, תקצוב וניהול יעיל של ההוצאות התקציביות השונות.

  • שם הקורס: קיימות, בריאות וסביבה : יעדים עולמיים (SDGs)

    מרצה:פרופ' מיה נגב

    מספר קורס: 286.4188

    מטרות הקורס ותוצאות למידה:

    - הכרות עם יעדי הפיתוח של האו"ם, התפתחות גישת היעדים המטרות והמדדים, השימוש ביעדים במדיניות ציבורית והשפעתו על פיתוח בר קיימא בעולם.

    - ניתוח המצב בישראל ובעולם לגבי חמישה יעדים נבחרים: בריאות, אנרגיה, ערים מקיימות, צריכה ושינוי אקלים. הניתוח יתבצע בלמידה פעילה ותוך ניתוח נתונים ממאגרי מידע זמינים.

    - זיהוי השחקנים המרכזיים בזירת המדיניות בתחומים הנבחרים בישראל, יכולת לנתח אתגרים באיזון בין שיקולים ואינטרסים שונים בבריאות, סביבה, כלכלה ופיתוח.

    - יעדי הפיתוח במבט מהשטח: סיורים בגליל ובמפרץ חיפה, כולל למידה על המצב בשטח בסוגיות בהן עוסק הקורס, ומפגשים עם נציגים מהשלטון המקומי והחברה האזרחית ללמידה על הנעשה בשטח, אתגרים וכיוונים לעתיד.

    - התנסות מעשית בכלי מדיניות נבחר: תסקיר פגיעות לשינוי אקלים ברמה העירונית.

     

  • שם הקורס: שיטות מחקר איכותניות

    מרצה: פרופ' ענת גסר-אדלסבורג

    מספר קורס: 286.4116

     

    בעשורים האחרונים גדלה ההכרה בספרות המקצועית העוסקת בבריאות הציבור בחשיבות ובתרומה הרבה של מחקר איכותני לתחום. הנושאים והבעיות בבריאות הציבור מורכבים ונוגעים לגורמים רבים: חברתיים, כלכליים, פוליטיים, אתניים, סביבתיים, וגנטיים. בנוסף, בעשורים האחרונים עולים בעיות ומחלות חדשות ומתפתחות ברמה המקומית והבינלאומית, המחייבות גישה בינתחומית ושיטות מחקר משולבות. כתוצאה מכל אלה אנשים שעוסקים בבריאות הציבור וחוקרים בתחום מכירים בצורך ברכישת גישות מחקריות מרובות להבנת בעיות ופיתוח תוכניות התערבות אפקטיביות בנושאי בריאות הציבור.

  • שם הקורס: שינה ובריאות

    מרצה: ד"ר אפרת בראל

    מספר קורס: 286.4351

    הקורס יעסוק בנושא השינה על היבטיו השונים בהקשרים בריאותיים והתנהגותיים. הוא יחשוף את הסטודנטים לבסיס הפיזיולוגי של השינה ולפונקציות שלה תוך בחינה אבולוציונית של התפתחות השינה. בקורס נלמד את השינויים בדפוסי השינה לאורך מעגל החיים ונבחן מעגלי מחזוריות של השינה. נבחן את הקשר בין מערכות ומחזורים שונים בגוף ואת השפעות השינה על מצבי תחלואה שונים. נכיר ונלמד את הפרעות השינה השכיחות ואת אפיקי הטיפול הקיימים כיום. נלמד את השפעות חסך שינה על תפקוד במישורים שונים כמו גם את המנגנונים השונים להתמודדות עם התופעה.

  • שם הקורס: תקשורת סיכונים במערכת הבריאות בישראל

    מרצה: פרופ' ענת גסר-אדלסבורג

    מספר קורס: 286.4457

     

    תקשורת סיכונים היא תחום יחסית חדש ומתפתח בעולם, הצובר תאוצה בשנים האחרונות. תחום תקשורת סיכונים הינו תחום הקשור לשיווק חברתי והוא מאפשר התייחסות למעגלי חברה, תרבות, בריאות ותקשורת באופן שמשפיע ישירות על מדיניות ציבורית.

    תקשורת סיכונים משלבת בתוכה שאלות מרתקות של היחסים בין גופים ממשלתיים, שימושם בתקשורת והעברתו של המסר לקהלי היעד: כיצד  ליידע נכונה את הציבור על מצבי סיכון, מה צריך להיות היחס בין תפיסות הציבור למידע שיקבל, כיצד יש לנסח עבור הציבור מסרים אפקטיביים.

  • שם הקורס: תרופות, רגולציה, סל תרופות, שוק הפארמה בישראל

    מרצה: ד"ר שמואל קלנג

    מספר קורס: 286.4441

    מטרות הקורס:להקנות לסטודנט הבנה מעמיקה בשוק התרופות בישראל ובעולם. הקורס יעסוק בניתוח שוק התרופות בישראל ובעולם מבחינת הרגולציה, המדיניות הנהוגה ומשמעויות כלכליות למערכת הבריאות. תינתן סקירה רחבה על סל התרופות, וועדת סל התרופות ומנגנוני הכללת תרופות בסל תוך כדי מתן דוגמאות למודלים כלכליים לתרופות שהוכללו בסל הבריאות.

    בקורס יתואר מחזור החיים של תרופות משלבי המחקר והפיתוח,  דרך רישום התרופה ועד לשיווקה בפועל.

    נושאים נוספים שיילמדו בקורס כוללים: חוק ביטוח בריאות ממלכתי, עיקרי החוק, נושאים בחוק הקשורים ישירות לשוק התרופות אופן ההתנהלות בבתי מרקחת ותפקידי הרוקח, מחירי תרופות והשתתפות עצמית, הרגולציה של תרופות שאינן רשומות, סוגיות עכשוויות בזמינות ונגישות של תרופות.